ROWEROWE INWESTYCJE


W ubiegłym roku długość dróg rowerowych w Częstochowie została zwiększona o 12,5 km. W tym roku realizowany jest program budowy infrastruktury rowerowej, w ramach którego zaplanowano inwestycje dedykowane wyłącznie rowerzystom. Oprócz tego ścieżki dla rowerów powstają także nadal w ramach miejskich inwestycji drogowych.

W najbliższym czasie rozpocznie się budowa drogi rowerowej o utwardzonej nawierzchni od ul. Mstowskiej do granicy miasta z gminą Mstów – długości prawie  700 metrów wraz z punktem postojowym dla rowerzystów. Prace mają zakończyć się jesienią, więc jeszcze w tym roku ten odcinek będzie można przetestować. Do połączenia z Częstochową przygotowuje się też Mstów, z którym miasto podpisało w ubiegłym roku stosowne „rowerowe” porozumienie.

Miasto rozpoczyna też projektowanie drogi rowerowej do Olsztyna – a więc zgodnie z zapowiedziami – chce wkrótce połączyć miasto drogą rowerową  także z kolejną jurajską gminą. Koncepcja zakłada przebieg drogi od ul. Legionów przez dawne tereny huty w okolice ul. Bugajskiej i połączenie ze ścieżką biegnącą od strony Olsztyna. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w roku przyszłym, natomiast gmina Olsztyn – zgodnie z dwustronnymi uzgodnieniami – czyni starania o przedłużenie ścieżki po swojej stronie – aż do rynku w Olsztynie.

Jeszcze w tym roku ma zostać załatwiony problem przejazdu dla rowerzystów przy dworcu PKP Raków wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego o długości ok. 130 metrów, który połączy skwer Junaków z ul. Rejtana. Postulowana przez rowerzystów inwestycja będzie możliwa dzięki uzgodnieniom z PKP.

Kolejnym dedykowanym rowerzystom przedsięwzięciem będzie w tym roku  budowa brakującego odcinka ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Legionów na odcinku o długości ponad 1 km, od ul. Złotej do ronda Havla. Do tej pory warunki przejazdu dla rowerzystów na tym fragmencie trasy wyprowadzającej na Jurę, były mało komfortowe. Obecnie trwa przygotowanie dokumentacji projektowej, realizacja planowana jest jeszcze w tym roku.

Trzeba wspomnieć o „bonusie” dla rowerzystów na Północy, czyli budowie ciągów pieszo-rowerowych przy okazji poszerzenia zakresu inwestycji drogowej w alei Wyzwolenia. Oprócz remontu przejścia podziemnego w alei Wyzwolenia, dzięki oszczędnościom przetargowym, udało się pozyskać i skierować środki zewnętrzne na modernizację części drogowej alei Wyzwolenia, wraz z budową ścieżek dla pieszych i rowerów. Prace powinny rozpocząć się jeszcze w sierpniu. Ciągi pieszo-rowerowe będą wiodły od alei Armii Krajowej do ul. Michałowskiego jednostronnie (300 m – po stronie M1), a od ul. Michałowskiego do ul. Fieldorfa – Nila – po obu stronach (2 x 400 m).

Nowy ciąg pieszo-rowerowy powstanie także dzięki rozpoczętej właśnie przebudowie ul. Jana III Sobieskiego od skrzyżowania z ul. Nowowiejskiego do ul. Pułaskiego (na długości ok. 600 metrów). Przebudowa tego odcinka uzupełni wcześniejszą inwestycję na tej ulicy – fragmentu od ul. Pułaskiego do alei Wolności, tym samym jedna z ważniejszych ulic centrum miasta już w całości będzie miała nową infrastrukturę drogową i rowerową.

Nie można też zapomnieć o nowych drogach dla rowerów przewidzianych w ramach rozpoczętej rozbudowy i przebudowy DW 908, tyle że na finalne efekty tego zadania trzeba będzie poczekać do 2018 r.

Ponadto trwają prace nad projektowaniem centrów przesiadkowych, które przy trzech dworcach PKP (Głównym, Stradom i Raków) w Częstochowie mają powstać w najbliższych latach z udziałem środków unijnych. Zadanie to także będzie obejmować rozbudowę infrastruktury rowerowej (m.in. drogi rowerowe łączące centra przesiadkowe czy system rowerów miejskich).

W spotkaniu prasowym dotyczącym najbliższych planów związanych z budową dróg rowerowych ze środków budżetu miasta na rok 2016, które odbyło się 4 sierpnia w Urzędzie Miasta, uczestniczyli – oprócz prezydenta miasta – społeczny konsultant ds. komunikacji rowerowej w mieście Łukasz Kot oraz zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Piotr Kurkowski.

Źródło: UM Częstochowy
[mb]