Koniec estakady na Rakowie – początkiem przebudowy dawnej DK-1

Trwa demontaż starej estakady na Rakowie, który jest elementem kompleksowej przebudowy odcinka dawnej trasy DK-1 w Częstochowie. W ramach inwestycji powstaną m.in. nowe bezkolizyjne skrzyżowania.    

Na południowej, stojącej jeszcze części estakady 12 sierpnia odbyła się konferencja władz miasta, Miejskiego Zarządu Dróg i firm wykonawczych.

– Tego miejsca za chwilę nie będzie, więc mamy praktycznie ostatnią okazję, aby ze starej estakady spojrzeć na miasto i prowadzone prace rozbiórkowe – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. –  Nowa estakada będzie na pewno bardziej estetyczna, ale też przyjazna dla mieszkańców, zwłaszcza tych mieszkających w jej pobliżu. Konstrukcja nowego obiektu z ekranami dźwiękochłonnymi powinna poprawić komfort życia przy trasie. Na razie zadaniem Miejskiego Zarządu Dróg i konsorcjum wykonawczego jest minimalizowanie niedogodności związanych z rozbiórką, a później budową nowej estakady i innych prac w ramach rozpoczętej inwestycji.   

Prace przy demontażu starej estakady postępują sprawnie, tempo rozbiórki to mniej więcej jedno przęsło dziennie. Zasadnicze prace przy demontażu części południowej – z czasowym wstrzymaniem ruchu – zostały zaplanowane w weekend po pierwszym sierpniowym szczycie pielgrzymkowym.

Nowa estakada, która powstanie w miejsce obiektu otwieranego jeszcze przez Edwarda Gierka, ma ograniczyć emisję hałasu, odmienić przestrzeń publiczną (obiekt będzie iluminowany) oraz oczywiście służyć sprawnemu przejazdowi przez miasto.

Przypomnijmy, że w ramach przebudowy powstaną w sumie trzy estakady: jedna w miejsce demontowanej na Rakowie oraz dwa zupełnie nowe obiekty na skrzyżowaniach alei Wojska Polskiego z ulicami: Krakowską i Legionów, które staną się w ten sposób bezkolizyjne.
Poza tym w czasie inwestycji powstanie m.in. 6 nowych kładek dla pieszych, trzy ronda, a kompleksową modernizację przejdzie 5,5 km trasy z nową infrastrukturą dla kierowców, pieszych i rowerzystów.

Koszt kontraktu z dofinansowaniem z projektu unijnego to 179 mln zł. Do tej kwoty dojdzie, jak zawsze przy tego typu dużych zadaniach, koszt robót dodatkowych, których nie można było przewidzieć na etapie planowania inwestycji.

Zgodnie z założeniami programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie w wyniku przebudowy ma powstać bezkolizyjnie, funkcjonalne, komfortowe, bezpiecznie i przyjazne dla użytkowników połączenie – na miarę XXI wieku. Dzięki nowej alei Wojska Polskiego (na przebiegu DK-91 i DK-46) na plus ma zmienić się otoczenie trasy i jakość komunikacyjnej przestrzeni publicznej, co wpłynie także na postrzeganie miasta przez kierowców przejeżdżających przez miasto oraz turystów.

Wszystkie prace w ciągu alei Wojska Polskiego, czyli dawnej „gierkówki”, mają zgodnie z założeniami zostać ukończone w drugiej połowie 2023 roku, choć władze miasta liczą, że inwestycję uda się zamknąć do połowy 2023 roku. To strategiczna dla miasta inwestycja komunikacyjna.

Miejski Zarząd Dróg oraz konsorcjum wykonawcze  firm (Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty) przepraszają za uciążliwości i niedogodności związane z pracami rozbiórkowymi oraz zmianami w organizacji ruchu, które trzeba było wprowadzić przy rozpoczęciu prac nad przebudową dawnej DK-1.

– Staramy się na bieżąco reagować na potrzeby mieszkańców i wprowadzać drobne korekty na tych odcinkach, gdzie roboty nie są jeszcze tak intensywnie prowadzone jak przy estakadzie. Monitorujemy także potoki samochodów, tam gdzie działa sygnalizacja świetlna mówi p.o. dyrektora MZD Joanna Holi-Sosnowska. – Udało się nam się również porozumieć z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, dzięki czemu przed Częstochową wkrótce pojawią się tablice informacyjne z sugerowanymi objazdami dla tranzytu przez obwodnicę autostrady. Mam nadzieję, że pozwoli to odciążyć nieco ruch na odcinku alei Wojska Polskiego i pomoże mieszkańcom poruszać się po mieście.

Sytuacja w lokalnym ruchu powinna nieco poprawić się także wraz z zakończeniem prac prowadzonych jeszcze przy przebudowie linii tramwajowej na linii północ-południe oraz po przywróceniu pełnej przejezdności na modernizowanym odcinku alei Niepodległości. Natomiast w zachodniej części miasta od września nowe utrudnienia będą czekać nas przy rozpoczynającej się przebudowie odcinka DK-46 – ulic Głównej i Przejazdowej wraz z budową nowej drogi – obejścia kościoła św. Barbary.

foto/źródło: UM Częstochowy