Ruszył przetarg na modernizację torów tramwajowych oraz trakcji

MPK rozpisało przetarg na kompleksową modernizację częstochowskiej infrastruktury tramwajowej. Oprócz gruntownego remontu torowiska i trakcji na odcinku 13,5 km, inwestycja obejmuje m.in. budowę centrum sterowania. Warunkiem rozpoczęcia inwestycji – po rozstrzygnięciu przetargu – jest podpisanie umowy na dofinansowanie unijne do tej inwestycji.

Zakres prac – podzielonych na 6 odcinków –  obejmie przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych.

Zbudowana zostanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”. Powstanie też centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami, podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego, WC i umywalnią. Dwie pętle – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska” – zostaną przebudowane. Zostaną zamontowane światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji; dla sieci światłowodowej powstanie też kanalizacja – obecna sieć jest zawieszona na słupach trakcyjnych.

W związku z planami uruchomienia w Częstochowie Systemu Informacji Pasażerskiej (który powstanie w ramach projektu miejskich węzłów przesiadkowych), w obrębie przystanków zamontowane zostaną – zgodnie z wytycznymi Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu –  rury osłonowe i kable.

Jako że obecne uzbrojenie terenu koliduje z projektowanym układem torowo-drogowym, będzie ono przebudowane. Przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowana zostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej. Słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostaną zdemontowane. W przypadku ewentualnego przesunięcia śladu torowiska w niezbędnym zakresie będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej. Prace obejmą w końcu zagospodarowanie terenu i zieleni.

Łączna długość torowiska do przebudowy wyniesie ok. 13,5 km toru pojedynczego (od pętli na Północy do pętli na Rakowie, z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka w alei Niepodległości oraz zajezdni MPK). Wykonawca na własny koszt opracuje tymczasową organizację ruchu oraz zapewni funkcjonowanie komunikacji, która na czas robót zastąpi tramwaje. W razie potrzeby zajmie się też wykonaniem tymczasowych przystanków czy rozjazdów dla odcinków jednotorowych.

Prace będą częścią projektu „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie (odcinek 1, 2, 3, 4, 5a, 6) oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego w Częstochowie” planowanego do współfinansowania ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, działanie 4.5.3 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie.

Firma, która zwycięży w przetargu, na wykonanie robót budowlano-montażowych będzie miała maksymalnie 24 miesiące od rozpoczęcia realizacji zamówienia. Otwarcie ofert nastąpi najwcześniej 21 sierpnia, przy czym zawarcie umowy z wyłonionym wykonawcą odbędzie się dopiero po podpisaniu przez MPK umowy na dofinansowanie unijne do tej inwestycji. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku ogłoszonego w maju przetargu na zakup i dostawę taboru tramwajowego (dotyczy 10 nowych tramwajów w zamówieniu podstawowym z opcją dodatkowego zakupu od 1 do 5 kolejnych tramwajów, w przypadku uzyskania środków finansowych, umożliwiających taki zakup).

[mb]
źródło: UM Częstochowy