Częstochowa otrzymała 144 mln zł dofinansowania na modernizację linii tramwajowej oraz na zakup 10 nowych tramwajów

143,8 mln zł dofinansowania zdobyła Częstochowa na kompleksową modernizację linii tramwajowej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju oraz na zakup 10 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Złożony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wniosek o dofinansowanie uzyskał właśnie akceptację Zarządu Województwa Śląskiego. Inwestycja nie tylko poprawi funkcjonowanie komunikacji tramwajowej w mieście, ale także spowoduje wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego, co da wymierny efekt ekologiczny.

W Częstochowie od kilku lat staramy się modernizować infrastrukturę drogową i poprawiać komfort podróżowania po mieście. Jednym z naszych celów jest zachęcenie jak największej liczby częstochowianek i częstochowian do korzystania z publicznego transportu. Dofinansowany projekt MPK znakomicie wpisuje się w realizowany przez nas program „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” – powiedział prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.

Projekt „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie (odcinek 1, 2, 3, 4, 5a,6) oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego w Częstochowie” zakłada przebudowę 13,79 km liniowej infrastruktury i zakup 10 nowych tramwajów.

Całkowita wartość projektu zamknie się w kwocie ponad 208 mln zł.

Oprócz gruntownego remontu torowiska i trakcji na odcinku 13,5 km, inwestycja obejmuje m.in. budowę centrum sterowania.

Zakres prac – podzielonych na 6 odcinków –  obejmie przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych.

Zbudowana zostanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”. Powstanie też centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami i podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego. Dwie pętle – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska” – zostaną przebudowane. Zostaną zamontowane światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji; dla sieci światłowodowej powstanie też kanalizacja – obecna sieć jest zawieszona na słupach trakcyjnych.

W związku z planami uruchomienia w Częstochowie Systemu Informacji Pasażerskiej (który powstanie w ramach projektu miejskich węzłów przesiadkowych), w obrębie przystanków zamontowane zostaną – zgodnie z wytycznymi Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu – rury osłonowe i kable.

Jako że obecne uzbrojenie terenu koliduje z projektowanym układem torowo-drogowym, będzie ono przebudowane. Przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowana zostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej. Słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostaną zdemontowane. W przypadku ewentualnego przesunięcia śladu torowiska w niezbędnym zakresie będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej. Prace obejmą w końcu zagospodarowanie terenu i zieleni.

Łączna długość torowiska do przebudowy wyniesie ok. 13,5 km toru pojedynczego (od pętli na Północy do pętli na Rakowie, z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka w al. Niepodległości oraz zajezdni MPK). Wykonawca na własny koszt opracuje tymczasową organizację ruchu oraz zapewni funkcjonowanie komunikacji, która na czas robót zastąpi tramwaje. W razie potrzeby zajmie się też wykonaniem tymczasowych przystanków czy rozjazdów dla odcinków jednotorowych.

Firma, która zwycięży w przetargu, na wykonanie robót budowlano-montażowych będzie miała maksymalnie 24 miesiące od rozpoczęcia realizacji zamówienia.

Przetarg na zakup i dostawę taboru tramwajowego wygrała bydgoska PESA (ona też wyprodukowała wcześniej dla Częstochowy twisty). Nowe pojazdy o długości od 28 do 32 metrów mają mieć od trzech do pięciu członów i minimum 70 proc. niskiej podłogi. Pojemność wagonu określono na minimum 200 osób

źródło: UM Częstochowy