Po Grabówce i Kiedrzynie przyszedł czas na odwodnienie Północy

Miasto zdobyło 9,6 mln zł unijnego wsparcia na inwestycję, która jest nie tylko kolejnym elementem zwiększania bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Częstochowy, ale służy też poprawie jakości dróg. Ulice Lawendowa, Hiacyntowa i część ul. św. Brata Alberta przejdą metamorfozę – ich odwodnieniu będzie towarzyszyć budowa m.in. nowych jezdni, chodników i ścieżek rowerowych.   

Bezpośrednim celem inwestycji jest uporządkowanie gospodarki wód opadowych i roztopowych na Północy, co ma zapobiec zalewaniu tamtejszych terenów. Zwiększy się ilość retencjonowanej naturalnymi metodami wody, przez co łatwiej będzie zapobiegać zagrożeniom związanym ze zmianami klimatu.

– Bardzo się cieszę, że do dwóch dużych inwestycji odwodnieniowych, na Grabówce i w Kiedrzynie, dołącza teraz kolejna. – komentuje prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk– Tym razem będziemy mogli zabezpieczyć przed podtopieniami dzielnicę Północ. Efektem będzie nie tylko większe bezpieczeństwo czy nowa infrastruktura drogowa. Liczymy, że zagospodarowanie wody deszczowej na terenie miasta przełoży się też z czasem na mniejsze obciążenia z tytułu podatku deszczowego, narzuconego samorządom przez nowe prawo wodne.   

Przebudowa czeka trzy ulice – Lawendową, Hiacyntową i odcinek ul. św. Brata Alberta (od ul. Pileckiego do ul. Makuszyńskiego). W ramach części zadania dotyczącej ul. Lawendowej w pasie drogowym tej ulicy zaprojektowano jezdnie o szerokości 5 m i długości ponad 217 m, ze zjazdami indywidualnymi i publicznymi. Piesi będą poruszać się jednostronnymi chodnikami o szerokości 2 m. Aby ułatwić im przekraczanie jezdni na skrzyżowaniach, zaprojektowano tzw. miejsca akumulacji pieszych, gdzie krawężnik będzie maksymalnie obniżony. Powstanie kanalizacja deszczowa, która przejmie wody opadowe oraz roztopowe i odprowadzi je do zbiornika chłonno-odparowującego. Ulica Lawendowa zostanie oświetlona dzięki 8 latarniom z wysięgnikami i oprawami LED. W skład kanału technologicznego wejdą studnie SKR, kanalizacja pierwotna jednootworowa, rura światłowodowa oraz mikrokanalizacja. Roboty obejmą też przebudowę sieci elektroenergetycznych.

Z kolei w pasie drogowym ul. Hiacyntowej zaprojektowano jezdnię asfaltową o szerokości 5 m, szeroki na 2 m chodnik (od strony południowej), 6 zjazdów, skrzyżowanie z ulicą podrzędną oraz dwa przejścia dla pieszych. Odwodnienie w postaci kanalizacji deszczowej dotyczyć ma całego ciągu ulicy; powstaną też przyłącza do posesji w obrębie pasa drogowego. Zaprojektowano również otwarty zbiornik chłonno-odparowujący o głębokości 2,2 m i pojemności czynnej prawie 1 200 m³. Prace na ul. Hiacyntowej obejmą też budowę nowego kanału technologicznego ze studniami oraz sieci oświetlenia.

Na ul. Św. Brata Alberta asfaltowa jezdnia będzie miała szerokość 6 m – na jednym z łuków będzie się poszerzać. Zaprojektowano obustronne opaski bezpieczeństwa, obustronne chodniki, dwukierunkową, asfaltową drogę rowerową, szeroką na 2 m (po stronie południowo-wschodniej). Powstaną 73 zjazdy, dwa przejścia dla pieszych, przejazd dla rowerzystów, a także skrzyżowania trzywylotowe z ulicami podrzędnymi oraz czterowylotowe z ul. Makuszyńskiego i ul. Jemiołową. Odwodnienie w formie kanalizacji deszczowej – z przyłączami do posesji w obrębie pasa drogowego – zaplanowano w całym ciągu ulicy. Zbudowane zostanie oświetlenie; planuje się też przebudowę odcinka linii napowietrznej. Całości dopełni nowy kanał technologiczny wraz ze studniami.

Kiedy wszystkie te prace się zakończą, na Północy dzięki tej inwestycji będzie prawie 1 400 m nowej sieci kanalizacji deszczowej i dwa nowe urządzenia służące gospodarowaniu wodami opadowymi. Choć nadrzędnym celem jest uporządkowanie gospodarki wód opadowych i roztopowych w dzielnicy, to zadanie wpisuje się w założenia dwóch miejskich programów: ”Kierunek Przyjazna Częstochowa” i ,,Lepsza Komunikacja”. Ważny jest zarówno jego ekologiczny, jak i drogowy wymiar, bo inwestycja ma skutkować większym komfortem poruszania się pojazdami w tej części miasta.

Zakończenie robót planowane jest na rok 2020. Ich całkowita wartość to nieco ponad 21 mln 575 tys. zł, z czego koszty kwalifikowane mają wynieść 11,3 mln zł, a niekwalifikowane blisko 10,3 mln zł. Wnioskowane wsparcie unijne to 9,6 mln zł. Miasto zdobyło je w ramach konkursu z programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (Oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.1. Adaptacja do zmian klimatu wraz  z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska, Poddziałanie 2.1.5. Systemy gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich.). Instytucją zarządzającą tym zakresem w programach POIiŚ jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, który zakwalifikował częstochowski projekt do dofinansowania.

Przypomnijmy, że już w 2018 roku miasto sfinalizowało odwodnienie dzielnicy Grabówka. To zadanie kosztowało 24,5 mln zł, z czego ponad połowa – 13,5 mln zł – pochodziła z dofinansowania unijnego za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Kończą się już roboty przy drugiej dużej inwestycji tego typu – odwodnieniu Kiedrzyna. Tu koszt wyniósł 13,9 mln zł (koszty kwalifikowane to 13,3 mln zł; samo dofinansowanie zaś –  ok. 11,3 mln zł).

źródło: UM Częstochowy